AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA - QMAGAZINE.RO

Share this
Luni, 17/12/2012

Criza economică globală a evidențiat că, lipsa supravegherii financiare a statului a generat situații dificile pentru acesta, pierderi financiare foarte mari, care au afectat în structura, arhitectura lui.

Concluzia, unanim desprinsă, din tot ce s-a întâmplat în ultimii ani este că statul trebuie să-și reorganizeze sistemele de supraveghere financiară, astfel încât să evite, pe viitor, repetarea unor situații destul de jenante la nivelul economiei proprii.

De altfel, tonul a fost dat de către Uniunea Europeană, încă de la 01 ianuarie 2011, când, la nivelul acesteia a fost creată noua arhitectură de supraveghere financiară, prin Sistemul European de Supraveghere Financiară, care cuprinde Comitetul European pentru Risc Sistemic (ESRB), în cadrul Băncii Central Europene și Autoritățile Europene de Supraveghere (ESA), care cuprind EBA, EIOPA și ESMA, adică domeniile de supraveghere bancară, de asigurări și pensii și de piața de capital.

Alinierea României la ceea ce se întâmplă pe plan european nu putea să întârzie și iată că suntem în situația de a crea “ASF by Romania”, instituție de supraveghere financiară, care va cuprinde activitățile CNVM, CSA și CSSP. Având în vedere evenimentele întâmplate în ultima perioada, cu implicarea Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, ar fi necesară introducerea sub supraveghere și a noianului de Fonduri de Garantare de toate felurile, care funcționează în România.

Cert, este o idee bună, de a asigura supravegherea financiară, printr-o autoritate puternică a statului, însă, ca de fiecare dată, orice intenție bună devine toxică, prin acapararea acesteia de către rechinii tranziției, care vor transforma instituția într-un loc călduț, pentru anumiți fericiți ai sorții, care pe salarii de peste 20.000 de euro pe lună și bonusuri de sfârșit de an de sute de mii de euro, vor huzuri ani și ani de zile în această foarte puternică organizație a țării. Și cum profesioniștii nu vor avea loc în organigrama acestei autorități, să nu vă mirați că, și în anii ce vor urma, ne vom confrunta cu noi cazuri FNI sau Sima, cu veșnicele probleme ale sistemului de asigurări și de ce nu, cu cele legate de sistemele de pensii private, care odată și odată se vor ivi, pentru că suntem, nu-i așa, în România! Despre Fondurile de Garantare ce să mai spun, vor continua mai mult ca sigur să fie bidivii năbădăioși în câmpul fraudei financiare românești.

Pentru a vă face o imagine și mai clară, structura de personal a autorității va genera cam aceleași efecte ca și ale structurii omoloage, care actionează în sfera absorbției fondurilor europene, adică ne va face de rușine la nivelul Uniunii Europene, printr-o supraveghere financiară pur mioritică, cu rezultate pe măsură. Până când probabil Autoritatea Europeană de Supraveghere va presuspenda activitatea autorității naționale, până la efectuarea corecțiilor necesare, că suntem deja obișnuiți să ne autocorectăm…financiar, din nefericire!

Bazându-ne pe acest scenariu destul de previzibil, confundând încă odată Uniunea Europeană cu România, ceea ce nu este indicat din multe rațiuni și am simțit-o pe propria piele, ar fi bine să realizăm necesitatea încadrării în această instituție a profesioniștilor domeniului și nu a politrucilor de meserie, care pot fi “foarte buni manageri” la Tarom, Oltchim sau la huila și în aceeași măsură “foarte buni șefi” ai Autorității de Supraveghere Financiară din România.

Să încercăm, poate pentru prima dată în istoria construcției instituționale românești, în context european, să facem o treabă profundă și temeinică, să preluăm modelul european de realizare a unei astfel de autorități, extrem de importante și vizibile, în același timp, astfel încât să nu fim obligați să reluăm procesul, peste un timp, așa cum vom face cu reorganizarea întregului sistem de absorbție a fondurilor europene, luând ca reper sistemul polonez în domeniu, după 7 ani de neperformanță a sistemului autohton, dovedit un eșec de proporții.

Tot ce am sugerat mai sus este un semnal de avertizare timpurie, pe care dacă autoritățile îl vor lua în seamă, vor evita avalanșa de critici naționale și europene privitor la construcția noii Autorități de Supraveghere Financiară și de asemenea vor evita și posibila introducere a acesteia sub supravegherea forului omolog European, pentru că, probabil supravegherea supravegherii nu este chiar ceea ce ne dorim.

http://qmagazine.ro/autori/autoritatea-de-supraveghere-financiara/