BUGETUL DE STAT CU NUMARUL 23 POSTDECEMBRIST, EXPRESIE A NEPUTINTEI SI LIPSEI DE VIZIUNE NATIONALA

Share this
Sambata, 12/11/2011

Ar fi trebuit, dupa 22 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, sa fim beneficiarii unui buget de stat modern, bazat pe viziune, pe o constructie moderna, multianuala, care sa sprijine economia si societatea romaneasca sa prospere, sa avanseze, in beneficiul cetatenilor acesteia si a mediului de afaceri, generator de taxe si impozite.

Din nefericire, si acest al 23-lea buget de stat, nu difera cu nimic de cele de dinaintea lui sau chiar de cele de dinainte de 1989.

Constructia lui se bazeaza pe un singur pilon si anume, supravietuirea natiunii, in conditii de hibernare economica, adica de mentinere la minimum, prin inghetare,  a  functiilor vitale din economia Romaniei si din infrastructura de stat, aceasta din urma, care ar trebui sa  sprijine mediul economic, insa nu o face, dimpotriva, ii sta ca o piatra de moara pe gatul acestuia, sufocandu-l cu un sistem aberant de taxe si impozite si fracturandu-i osatura, prin incoerenta legislativa si lipsa de predictibilitate.

Nu am sa argumentez, facand o analiza exhaustiva a proiectului de buget de stat pe anul 2012, ar fi plictisitor si nefolositor, orice analiza a unui fapt aberant, generand aberatii si chiar nu vreau sa ma inscriu in categoria celor care produc astfel de anormalitati.

Cateva aspecte, insa!

Cu totii ati auzit de doi termeni economici tehnici, mai putin intelesi, insa foarte importanti: prociclicitate si anticiclicitate. Nu va temeti de complexitatea denumirii lor, sunt foarte simplu de inteles:

  • prociclicitatea reprezinta acea stare in care daca exista crestere economica, exista si crestere de deficite, in special bugetar sau daca exista scadere sau stagnare economica, exista si scadere de deficite, in special bugetar; este caracteristica perioadei de dinaninte de criza, in care am fost martorii unor ani de crestere economica, in conditiile in care toate deficitele au crescut considerabil;
  • anticiclicitatea reprezinta acea stare in care daca exista crestere economica, exista scadere de deficite, in special bugetar sau daca exista scadere sau stagnare economica, exista crestere de deficite; nu va pot da un exemplu din Romania, tara noastra practicand pana in prezent numai starea economic negativa, de prociclicitate.

Retinem ca o economie care functioneaza bine, ar trebui sa aiba la baza starea de anticiclicitate, adica in situatia noastra de astazi, neexistand crestere economica, aceasta fiind in stagnare si chiar scazand pe anumite paliere, ar trebui ca tot ce se construieste pe plan economic, bugetul de stat in cazul nostru, sa aiba la baza premiza de crestere a deficitelor, in scopul repornirii motoarelor economiei nationale, relansarii economice, desigur, toate investitiile realizate din bani publici, generatoare de deficite, obligatoriu sa aiba valoare adaugata, adica sa produca si nu sa consume sau sa fie investitii de contemplare, de genul parcuri, piscine,patinoare si alte asemenea.

Politica economica prociclica genereaza malformatii severe, cum ar fi rata inflatiei scazuta la nivel istoric in Romania, cea mai mica de dupa memorialul sau fatidicul an 1989, referinta dupa care ne ghidam judecatile astazi, adica dupa un maxim al acestui indicator de anul trecut, raportat la statele din UE, ajungem sa consemnam in prezent un veritabil minim. De fapt, acest nivel scazut artificial al ratei inflatiei reprezinta dovada scaderii consumului in Romania, a stagnarii cresterii economice, a griparii motoarelor economiei romanesti, produsa de catastrofala politica prociclica, adoptata si incurajata intr-un mod atat iresponsabil, cat si irational.

Aceasta este cauza pentru care nu consider ca trebuie sa efectuam o analiza a proiectului bugetului de stat pe anul 2012, deoarece am pierde timpul si preferam sa-l folosim altfel, mai eficient: pe fond de scadere si stagnare economica, repetand greseala anilor 2005-2008, in loc sa marim deficitele, in special cel bugetar, in conditiile prezentate mai sus, noi le scadem la niveluri probabil istorice, de 1,9 % sau cine stie unde va duce aceasta inconstienta economica incurajata de o organizatie rudimentara, inchilozata in neperformanta si incompetenta, ca sa nu mai spun ineficienta, despre FMI fiind vorba.

Ar mai trebui precizat, ca atunci cand ma refer la cresterea deficitelor, in special bugetar, conditionez aceasta stare de cresterea veniturilor la bugetul de stat, atat prin reducerea evaziunii si fraudei fiscale, a deturnarii de fonduri publice in licitatiile publice de achizitie, a furturilor prin companiile de stat, cat si prin crearea de activitati economice, care sa genereze valoare adaugata la nivelul veniturilor la bugetul de stat, de natura parteneriatelor publice private sau proiectelor majore de investitii private, blocate astazi de o birocratie sulfuroasa si chiar periculoasa.

In rest, pe plan international persista pericolul generat de criza datoriilor suverane, care se poate manifesta prin banci cazute si fonduri proprii pierdute de companii si populatii, care prin panica si efect de contagiune, sa atraga alte caderi de institutii financiare, cu efecte dintre cele mai nefaste pentru economia europeana.

Trebuie sa salutam desemnarea unui adevarat prim ministru in Grecia, personalitate economica de anvergura europeana, care va putea sa demonstreze ce inseamna un profesionist si nu un politician in aceasta complexa si plina de responsabilitate functie. Mai mult, putem saluta anticipat aceeasi miscare in Italia si acolo urmand ca functia de prim ministru sa revina unui technocrat, profesionist, in locul politicianului decazut moral si profesional din toate drepturile, dupa aruncarea tarii in cel mai negru dezastru din istoria acesteia.

Sa ramanem in stare de urgenta europeana, urmand ca toate aspectele economice importante, care survin pe planul UE sau national, sa le explicam de cum apar, astfel incat sa fim cat mai putin luati prin surprindere.