"DESPRE FONDUL SUVERAN DE DEZVOLTARE SI INVESTITII"- ZIARUL FINANCIAR

Share this
Vineri, 24/02/2017

Analistul financiar Ionel Blănculescu care singur îşi spune „părintele proiectului“, având în vedere că a propus, încă din 2009, con­sti­tuirea Fondului, ca un răspuns la criza econo­mi­că ce se aşternea în faţa economiei Româ­niei, este categoric: „Statul poate să obţină venituri din taxe, dar poate, la fel de bine, să câştige din activitatea proprie“. 

 

Ionel Blănculescu: „Statul poate să fructifice multiplele oportunităţi, care sunt cu sutele pe plan internaţional. Şi le poate fructifica prin intermediul acestui fond, ceea ce nu poate întâmpla în momentul de faţă“.

În opinia lui Blănculescu, fondul suveran trebuie să funcţioneze ca un fond de investiţii, adică să iasă pe pieţele externe în căutarea oportunităţilor pentru maximizarea profitului şi, din banii obţinuţi, poate finanţa o serie de proiecte din ţară, dar nu orice proiecte, ci doar pe acelea care vor aduce profit. Ca să poată realiza acest lucru, Fondul trebuie să fie complet independent politic, „un fel de Fondul Proprietatea sau Advent (fondul american de investiţii care, recent, prin exitul din afacerea spitalul Regia Maria a obţinut în jur de 80 mil. euro, adică mai mult decât dublul banilor investiţi - n.red.). Potrivit intenţiilor enunţate în programul de guvernare, FSDI finanţează construirea de spitale regionale şi locale, autostrăzi, dar capitalizează şi companii publice precum CFR sau Tarom sau construieşte afaceri de la zero. Mai mult, Fondul pare că urmează să aibă o comandă politică, de vreme ce va fi în curtea Miniserului Economiei, o instituţie condusă de oameni politici.

 

Despre această independenţă politică vor­beş­te şi Ionuţ Blănculescu. El vorbeşte însă des­pre ce, în opinia sa, ar trebui să fie, nu despre ceea, cu siguranţă, va fi: „Statul îşi creează această structură de afaceri. Capitalul său de ple­care – veniturile din dividende pe care bu­getul le încasa până la constituirea fon­dului – este doar momentul T0, iar banii tre­buie mul­tiplicaţi. Dacă fondul se bazează doar pe ceea statul obţinea din dividende, nu am făcut nimic. Nu merge nici cum se întâmpla la com­paniile de stat – cheltuiesc un leu şi câştig şapte bani. Fondul trebuie să investească în proiecte viable, iar politica o face fondul, nu statul; el poate să refuze proiectele propuse de admi­nistraţie. Fondul nu va investi niciodată ca­ritabil – nu e ajutor de stat, nici puşculiţă, el nu in­ves­teş­te în proiecte sociale.“ Doar că, dacă va fi să existe în România un fond precum cel descris mai sus de Blănculescu, atunci el va fi complet diferit de cel descris în programul de guvernare, care sus­ţine: „Cele mai mari investiţii ale FSDI în urmă­torii 4 ani se vor realiza în sănătate, prin cons­­truc­ţia unui spital republican şi a 8 spitale regio­nale.“

 

Unul dintre articolele publicate in anul 2012, in care vorbeam despre infiintarea Fondului Suveran de Investitii al Romaniei

http://www.zf.ro/eveniment/unul-dintre-proiectele-cheie-programului-guvernare-parte-primire-nedumerita-dinaintea-semnarii-actului-nastere-fondul-suveran-dezvoltare-investitii-fsdi-debuteaza-multe-intrebari-putine-raspunsuri-16171848

IONEL BLANCULESCU: FONDUL SUVERAN DE INVESTITII AL ROMANIEI (FSIR)

Joi, 19/07/2012

Trec anii si trec zilele peste o Romanie care se infunda din ce in ce mai mult in neperformanta economica.

Resimt aceasta realitate cruda atat companiile, cat si populatia: veniturile nu mai cresc, nici profiturile, atunci cand ele exista, numarul de falimente creste, salariile nu mai cresc, dimpotriva, somajul creste, pensiile sunt cum sunt si as mai putea continua.

Romaniei in criza ar fi trebuit sa-i fie mai bine decat in afara crizei. Cum? Prin exploatarea multelor oportunitati generate de criza.

Inchipuiti-va ca Romania concureaza in spatiul UE cu Loganul ei, alaturi de Mercedes, Peugeot, Ferrari, Seat, Skoda etc. Una este sa te afli pe un drum cu gropi, obstacole si alte manifestari ale crizei, unde concurentii au cat de cat o viteza constanta, situandu-se aproape umar la umar si alta e sa te afli pe o autostrada, in care concurenta statelor puternic industrializate din UE efectiv poate strivi rezultatele economice ale Romaniei.

Pe plan mondial, pentru a se putea impune in acest domeniu, statele si-au creat Fonduri Suverane de Investitii, care efectiv functioneaza pe principii de business, pentru tarile respective.

Numai cateva exemple: Sovereign Fund of Brasil, China Investment Corporation, Strategic Investment Fund of France, Government Investment Fund Indonezia, Italian Strategic Fund, Korea Investment Corporation, Kuwait Investment Authority, Libian Investment Authority, Nigerian Sovereign Investment Authority, Oman Investment Fund, Qatar Investment Authority, Palestine Investment Fund, Abu Dhabi Investment Authority, Emirates Investment Authority, Investment Corporation of Dubai, State Capital Investment Corporation of Vietnam si multe altele.

Majoritatea acestor fonduri suverane au fost create dupa anul 2000, in prezent operand cu mult succes in spatiul de business international, in beneficiul statelor care le detin.

Fondul Suveran de Investitii al Romaniei (FSIR) s-ar putea constitui in replica tarii noastre la ofensiva internationala in domeniu, putand fi implicat, printre altele, in atragerea de finantari pentru proiecte mari de investitii, aflate in prezent in stand by, in afara fondurilor structurale europene, a caror situatie de inghet o constatam.

Astfel, FSIR ar putea gestiona o emisiune de bonduri speciale pentru zona Golfului Persic, la o valoare cuprinsa intre 5 si 10 miliarde de dolari, care sa fie subscrisa de state gen: Emiratele Arabe Unite, Qatar, Kuwait, Oman, Bahrain, Arabia Saudita.

Banii ar putea fi investiti in marile proiecte de investitii ale Romaniei, conducand la relansarea economiei romanesti, prin repornirea motoarelor acesteia, pe intreaga ei orizontala. Numai prin efectul de multiplicare, intr-o perioada rezonabila de cativa ani, cele 10 miliarde de dolari ar putea conduce la activitate economica de 25 la 40 de miliarde, cu efecte dintre cele mai benefice asupra bugetului de stat.

Mai mult, la scadenta bondurilor, acestea ar putea fi transformate in imprumut obligatar, prin conversia bondurilor in actiuni la companiile de proiect, statele imprumutatoare urmand sa devina partener cu statul roman in investitiile finalizate, creatoare de valoare adaugata si profit, pentru toate partile implicate.

Prin aceasta modalitate financiara, deficitul bugetar al Romaniei nu va fi afectat de respective forma de imprumut.

Conditia de baza pentru a se investi in aceste proiecte, pe care FSIR o va urmari, este ca orice dolar investit sa se intoarca la un nivel mai mare decat acesta, adica respectivele tinte investitionale sa fie cu adevarat profitabile si rentabile pentru finantatori.

Pe de alta parte, FSIR ar urma sa aiba atributii dupa cum urmeaza:

- promoveaza investitiile romanesti in lume, asigurand sprijinul statului roman pentru acestea;
- atrage, negociaza, mediaza si gestioneaza relatiile cu investitorii straini in Romania;
- reprezinta organizatia specializata a statului, mandatata cu desfasurarea relatiilor de afaceri ale acestuia, atat pe plan international, cat si national.

Din acest punct de vedere, Romania va castiga foarte mult, avand in vedere ca, in prezent, practic nu exista interlocutor pentru mediul international de afaceri, care intentioneaza sa investeasca in Romania, nici pentru investitorii straini, deja prezenti, avand in vedere volatilitatea foarte mare a mediului politic, ministrii cu atributii economice schimbandu-se foarte frecvent si neasigurand un dialog eficient si constant, stabil si predictibil, pentru asigurarea infrastructurii necesare realizarii investitiilor.

Un titlu din Ziarul Financiar de miercuri imi confirma pe deplin cele expuse mai sus, pe care il redau mai jos: "Seful CEZ Romania: Daca vrei sa faci o investitie majora, de multe ori nu ai cu cine vorbi".

"Ceea ce-mi doresc este ca Romania sa-si stabileasca niste prioritati. Din 2005 de cand sunt aici am schimbat o serie intreaga de ministri si de multe ori fiecare a venit cu planul sau. Ca sa faci o termocentrala ai nevoie de patru ani, de exemplu. Practic, daca vrei sa faci o investitie majora, de multe ori nu ai cu cine vorbi, nu ai cum sa mergi mai departe cu atatea schimbari", spune Jan Veskrna, CEO-ul CEZ Romania.

Mai mult, Romania poate castiga material in mod substantial daca relatiile cu mediul de afaceri international si national se dezvolta printr-o organizatie de business specializata, cu personal cu experienta si expertiza in acest domeniu.

Prin crearea FSIR, Romania, ca stat european, poate iesi din era neperformantei economice si intra intr-o alta epoca, a performantei financiare, in care sa exploateze toate oportunitatile furnizate, in special de perioada de criza economica prelungita in care ne aflam.

Nu degeaba, din ce in ce mai mai multi cetateni ai Romaniei au inceput sa fredoneze o melodie, la moda in aceste zile fierbinti: "Vrem o tara, ca afara!", adica un stat care sa castige bani si sa creeze prosperitate, prin inteligenta economica, cu instrumente internationale, care si-au confirmat utilitatea pe plan mondial, insusite de mai toate statele lumii, rezultate economice pe care apoi sa le redistribuie catre cetatenii acestuia.

http://www.ziare.com/bani/fonduri-investitii/invitatii-ziare-com-ionel-blanculescu-fondul-suveran-de-investitii-al-romaniei-fsir-1179447

 Reporter: Cum ar putea produce această "corporaţie"?

     Ionel Blănculescu: Ar trebui creat Fondul Suveran de Investiţii al României. Ar fi ramura de afaceri prin care statul ar putea să acţioneze în întreaga lume. Avem cea mai puternică reţea comercială pe care o poate avea o corporaţie, pentru că avem ambasade în toată lumea, cu sectoare comerciale. Aşadar, avem o distribuţie fantastică de marketing la nivelul întregii lumi, avem şi componenta de cercetare de piaţă, care este reprezentată de serviciile de informaţii externe şi care pot indica toate oportunităţile unde ne-am putea implica, însă ne trebuie şi voinţă politică pentru a crea această ramură de afaceri. Ea poate fi o instituţie formată din 30-50 de super-specialişti în domeniul business-ului, care există în România în acest moment, care să fie şi bine plătiţi, bineînţeles din banii produşi din activitatea prestată, şi care să fructifice oportunităţile din întreaga lume.

     Fondul Suveran de Investiţii poate merge în zona Golfului Persic, unde să sprijine realizarea unei emisiuni de bonduri speciale, care să atragă 5-10 miliarde dolari pe care să-i aducă în România şi să-i investească în 3-4 investiţii mari, cum ar fi Centrala Tarniţa-Lăpuşteşti sau Grupurile 3 şi 4 de la Centrala de la Cernavodă. La rambursare, acel stat devine acţionar, prin conversia bondurilor în acţiuni.

     Executivul trebuie să aibă o celulă care să creeze această structură de afaceri. Toţi au fond suveran de investiţii, toată lumea. Trebuie să creăm şi noi o astfel de structură care să producă bani, ne trebuie o celulă a statului care să negocieze, să discute...La noi totul este îngheţat şi în fiecare zi pierdem bani.

http://www.bursa.ro/ionel-blanculescu-2013-va-fi-anul-de-cosmar-al-economiei-romanesti-194798&s=print&sr=articol&id_articol=194798.html