IONEL BLĂNCULESCU: "Gruia Stoica a avut un comportament exemplar în privatizarea CFR Marfă"

Share this
Joi, 17/10/2013

*  Victor Ponta a cerut reluarea urgentă a privatizării CFR Marfă
 
       Investitorul a avut un comportament exemplar în cazul procedurii de privatizare a CFR Marfă, este de părere analistul economic Ionel Blănculescu, subliniind că o corporaţie atât de importantă cum este Grup Feroviar Român (GFR), care a câştigat licitaţia pentru vânzarea a 51% din acţiunile operatorului nostru de transport feroviar şi care are 27 de companii 9.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de jumătate de miliard de euro, nu-şi poate pune în pericol credibilitatea, care este principalul său activ.

     Amintim că privatizarea CFR Marfă a eşuat, luni, la expirarea termenului limită pentru finalizarea acestui proces.

     Potrivit declaraţiilor făcute de cele două părţi, GFR nu a depus banii pentru efectuarea tranzacţiei, iar Ministerul Transporturilor nu a obţinut acordul de la toate băncile care au creanţe la CFR Marfă, în condiţiile în care nici avizul de la Consiliul Concurenţei nu a fost obţinut. Toate aceste obligaţii se aflau printre condiţiile impuse în Hotărârea de Guvern care reglementa procedura.

     Ionel Blănculescu ne-a spus că GFR nu avea cum să depună, luni, banii: "Investitorul era în imposibilitate juridică să achite întreaga sumă. Hotărârea de Guvern cuprindea două lucruri esenţiale: în primul rând, finalizarea era prevăzută în momentul efectuării plăţii, în condiţiile în care întreaga sumă putea fi achitată, conform aceluiaşi act legislativ, doar după îndeplinirea cumulativă a celorlalte condiţii (n.r. obţinerea acordului de la băncile finanţatoare, obţinerea avizului de la Consiliul Concurenţei, finalizarea conversiei datoriei în acţiuni) şi, în al doilea rând, era impus un termen de 60 de zile pentru finalizarea tranzacţiei. Aceasta a fost prima hibă - încadrarea operaţiunii în 60 de zile -, lucru total atipic pentru un proces de o asemenea anvergură. Cred că dacă ar fi fost un termen mai mare, privatizarea s-ar fi terminat cu succes".

     În opinia domnului Blănculescu, o astfel de procedură se derulează într-o perioadă de până la un an.

     Referitor la afirmaţiile potrivit cărora investitorul ar fi putut renunţa la condiţiile suspensive, Ionel Blănculescu ne-a spus că nici acest lucru nu era posibil, din aceleaşi motiv din care nu s-a putut face achitarea întregii sume, şi anume că toate obligaţiile celor două părţi decurgeau dintr-o Hotărâre de Guvern.

     Analistul economic susţine că refuzul băncilor referitor la privatizarea CFR Marfă ar fi putut fi o problemă rezolvabilă.

     "Vânzătorul ar fi putut negocia cu firma cumpărătoare, care, la rândul său, ar fi trebuit să negocieze cu reprezentanţii celor şapte bănci care nu şi-au dat acordul pe privatizare, încheind acorduri de principiu pentru o eventuală achitare în avans a sumelor datorate de CFR Marfă", ne-a explicat domnia sa.

     În opinia analis¬tului economic, Fondul Monetar Internaţional, care a cerut privatizarea CFR Marfă, va trece peste acest eşec, subliniind că Executivul a tras cel puţin o învăţătură din procesul derulat fără succes de Ministerul Transporturilor. Domnul Blănculescu a făcut referire la declaraţiile de ieri ale premierului Victor Ponta, potrivit cărora un nou proces de privatizare a CFR Marfă va începe "azi, mâine", urmând să fie finalizat în vara anului viitor.

     Şeful Guvernului i-a cerut minis¬trului Transporturilor Ramona Mănescu să înceapă chiar din această săptămână procedurile pentru o nouă privatizare a companiei CFR Marfă, proces care să fie încheiat până în vara lui 2014 fără ca Guvernul să mai fie "blocat" de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).

     Victor Ponta a spus: "Vreau să vă rog să aplicaţi legea, să continuaţi dis¬cuţiile cu cei de la FMI şi astăzi (n.r. ieri), după ce prezentaţi Guvernului informarea cu finalizarea procedurii iniţiale, să porniţi, practic de azi (n.r. ieri), de mâine (n.r. astăzi), procedurile pentru o nouă privatizare, de data aceasta, fără a ne mai bloca nici CSAT-ul, nici declaraţiile, nici să mai fie speriate băncile sau funcţionarii. Cu selectarea consultantului, cu timp destul, până în vara anului viitor, şi cu un management performant la CFR Marfă (...), după ce a fost jefuit CFR Marfă din 2009, 2010, 2011 până în 2012, acum, cu un management corect şi cinstit şi cu o procedură care se desfăşoară fără presiuni politice, sunt convins că finalul va fi unul normal. Nu vreau să privatizăm în orice condiţii şi în orice fel, cred în continuare că pentru CFR Marfă prezenţa unui investitor privat este o soluţie bună".

     În luna iunie, Grup Feroviar Român a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

     GFR plătise 30 milioane de euro din suma totală - 10 milioane de euro pentru garanţia de participare şi 20 milioane de euro într-un cont escrow -, bani pe care, acum, aşteaptă să-i primească înapoi de la Ministerul Transporturilor. 

EMILIA OLESCU
 
     Dragoş Cabat, analist economic: "După eşecul de la Oltchim nu credeam că se va mai întâmpla ceva similar cu vreo privatizare. Toată lumea se teme să semneze pentru o privatizare peste care plutesc semne de întrebare. În orice caz, imaginea noastră în afară este destul de stricată, nu cred că acest nou eşec a alterat-o mai mult".