IONEL BLĂNCULESCU: "PRIVATIZAREA CFR MARFA AR TREBUI SA SE INCHEIE AICI" - BURSA

Share this
Vineri, 24/05/2013

*  "Procedura este şi criticabilă, şi contestabilă, poate fi considerată ajutor de stat", consideră Ionel Blănculescu
     Procesul de privatizare a CFR Marfă ar trebui să se încheie aici, potrivit lui Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta. Domnia sa consideră că acest lucru ar fi cel mai benefic pentru statul român, în condiţiile în care această privatizare este "şi criticabilă, şi contestabilă".
     Ionel Blănculescu ne-a declarat: "Este un deja-vu. Am mai văzut acest lucru anul trecut, la Oltchim, şi, de asemenea, la Cupru Min. Tot ce se întâmplă este în afara statutului de business. Relansarea la privatizare peste noapte, relaxarea dramatică a condiţiilor de participare la procedură, evaluarea dosarelor în câteva ore nu înseamnă decât mularea pe profilul companiilor interesate".
     "Dacă, iniţial, firmele nu au îndeplinit condiţiile - privitoare la cifra de afaceri, la scrisoarea angajantă etc. - şi, ulterior, autorităţile au minimizat condiţiile, înseamnă că una dintre ele a dictat şi că procedura este viciată. Dacă o astfel de privatizare se finalizează, vor exista contestaţii, procese, va ajunge în instanţă şi poate fi chiar anulată sau poate ajunge la Comisia Europeană, fiind considerată ajutor de stat. Atâta vreme cât statul şi-a manifestat unele cerinţe, după care şi-a retras aceste cerinţe, se poate considera că a vrut să ajute o companie.
     Dacă, însă, totul este numai pentru a respecta termenele stabilite cu Fondul Monetar Internaţional, atunci totul este în regulă şi privatizarea poate fi încheiată aici - se resping toate ofertele, statul a încercat, iar procedura nu reuşeşte pentru că deponenţii nu au îndeplinit condiţiile, nu din cauza statului. Acest lucru ar fi cel mai benefic pentru stat".
     Ionel Blănculescu este de părere că, dacă statul va privatiza CFR Marfă, rezultatele ar putea fi necorespunzătoare.
     Domnia sa a adăugat: "În business-ul modern, nu există nicio procedură în care să reduci nişte cerinţe decât dacă există câştig pe altă parte. În cazul de faţă, după ce au fost modificate condiţiile din anunţul de privatizare, au candidat aceiaşi trei investitori. Dacă erau 10-15 ofertanţi, creştea preţul de vânzare. Acum, însă, privatizarea este şi criticabilă şi contestabilă".
     Noul anunţ de privatizare, postat pe site-ul MT după încercarea eşuată de săptămâna trecută de a întocmi o listă scurtă pentru vânzarea CFR Marfă, presupune condiţii mult mai relaxate faţă de cele solicitate în anunţul iniţial.
     Printre altele, cifra de afaceri impusă investitorilor a fost redusă de cinci ori, de la 100 milioane euro la numai 20 de milioane de euro, iar participanţii care fac parte dintr-un consorţiu nu mai sunt obligaţi să aibă, fiecare, o anumită cifră de afaceri. Nici licenţa de transport nu mai trebuie să fie "în vigoare", potrivit noului anunţ.
     De asemenea, dacă participanţilor la privatizarea CFR Marfă li se solicitau, iniţial, scrisori de confort, acum aceştia pot participa la licitaţie doar cu scrisori de bonitate bancară.
     *  După ce au fost descalificaţi, aceiaşi trei investitori vor să cumpere CFR Marfă
     OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea Transferoviar Grup (TFG) - Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus din nou documente de precalificare în vederea achiziţionării pachetului majoritar de 51% din acţiunile CFR Marfă.
     Toţi cei trei investitori au depus oferte ieri, înainte cu puţin timp de expirarea termenului limită. Până la finalul zilei, comisia de privatizare trebuia să termine de evaluat cele trei dosare, pentru a anunţa care dintre firme rămân pe lista scurtă.
     Ministrul transporturilor Relu Fenechiu a dat asigurări, zilele trecute, că se va lucra până noaptea, dacă va fi nevoie, menţinând: "Joi (n.r. ieri), vom parcurge trei termene: depunerea ofertelor, analiza preliminară şi stabilirea listei scurte. Comisia va lucra până la ora 24, dacă este nevoie, ca să finalizăm luni procedura. Noi dorim şi sperăm din toată inima să reuşim ca termenul final, cel de 20 iunie, să fie în continuare respectat, chiar dacă au fost toate aceste întârzieri nedatorate nouă".
     Cei trei investitori care au depus dosare de precalificare sunt aceiaşi care au fost respinşi, în urmă cu o săptămână, în cadrul aceluiaşi proces, Guvernul relansând imediat compania de stat la privatizare.
     În şedinţa de Guvern de marţi, premierul Victor Ponta s-a declarat "moderat optimist" cu privire la reluarea procedurii de privatizare a CFR Marfă, în timp ce ministrul transporturilor consideră că termenul final al privatizării, de 20 iunie, va fi respectat.
     Noul calendar de privatizare prevede că cei înscrişi pe lista scurtă vor depune, până la 5 iunie, oferta preliminară şi neangajantă, comisia de privatizare urmând să poarte negocieri cu fiecare dintre aceştia începând din 6 iunie.
     Pentru participarea la licitaţia cu ofertă în plic, potenţialii cumpărători trebuie să depună, până cel mai târziu la data de 19 iunie, documentele de participare care nu au fost solicitate în faza de precalificare, oferta de cumpărare în plic sigilat şi dovada privind achitarea taxei de participare la licitaţie.
     Termenul pentru deschiderea ofertelor şi anunţarea câştigătorului a rămas data de 20 iunie.
     Preţul de pornire a licitaţiei este de circa 797 de milioane de lei, iar garanţia de participare se ridică la 10 milioane de euro. 

http://www.bursa.ro/ionel-blanculescu-privatizarea-cfr-marfa-ar-trebui-s...