"IONEL BLANCULESCU: ECONOMIA ROMANEASCA SE AFLA INTR-UN BLOCAJ PERICULOS-BURSA"

Share this
Marti, 20/09/2016
IONEL BLĂNCULESCU:
 

"Economia românească se află într-un blocaj periculos"

 
Activitatea propriu-zisă şi în special procesele investiţionale ale companiilor sunt afectate de blocaje multiple, afirmă Ionel Blănculescu, consultant în investiţii. Domnia sa susţine că economia românească se află într-un blocaj aproape generalizat, din punct de vedere investiţional, context în care a iniţiat un proiect complex de consultanţă adresat companiilor din ţara noastră care se confruntă cu diverse blocaje pe această linie.
     Ionel Blănculescu ne-a declarat: "Activitatea de bază şi îndeosebi cea investiţională, atât a companiilor de stat, cât şi a celor private, este în prezent puternic afectată de blocaje, generate din toate direcţiile, atât de la nivel central, cât şi local: din partea legislativ-parlamentară, prin unele legi strâmbe, care mai mult încurcă decât să ajute, din partea legislativ-executivă, prin unele OUG, OG şi HG, în contradicţie cu realităţile economiei de piaţă în care ne desfăşurăm activitatea, dinspre executiv, prin activitatea acestuia de zi cu zi, curentă, fie că sunt autorităţi centrale sau locale, prin actele şi faptele emanate, din zona de avizare/autorizare/certificare/omologare, în toate aceste cazuri de asemenea, din partea autorităţilor centrale şi locale, blocaje în procedurile de acces în zona de investiţii, modernizări şi extinderi, în reglementare/certificare, blocaje generate de interpretarea diferită a legislaţiei, de către organele de control şi companiile implicate în diferite procese investiţionale sau în procedurile de compensare. 
     Am putea, fără să greşim mult, să afirmăm că, investiţional, economia românească se află într-un blocaj generalizat, neexistând sector al acesteia să nu fie confruntat cu un asemenea flagel".
     România se confruntă cu un paradox, în opinia consultantului, care ne-a precizat: "Investiţiile nu sunt împiedicate de lipsa finanţărilor acestora, după cum ne-am aştepta, ele existând, nici de lipsa furnizorilor calificaţi de produse şi servicii industriale necesare, şi aceştia existând, ci culmea, de diverse blocaje, aşa după cum am enunţat mai sus. Dacă veţi avea curiozitatea să efectuaţi o analiză a licitaţiilor majore aflate în SEAP, veţi observa că majoritatea acestora se află blocate, în diverse stadii, producând pierderi semnificative, având în vedere necesitatea menţinerii active a garanţiilor de participare la licitaţii şi implicarea unei părţi semnificative a angajaţilor şi mijloacelor companiilor participante la procesul de deblocare, cu costuri devenite extrem de mari, raportat la rezultatul zero al respectivelor proceduri. Aş da un simplu, însă sugestiv exemplu - licitaţia cu privire la achiziţia de rame de metrou, pentru Magistrala 5 de Metrou Drumul Taberei, în valoare de peste 300 milioane euro, blocată încă din martie 2015, adică de 1 an şi jumătate, producând pierderi greu de închipuit anumitor companii, chiar şi româneşti, implicate de bună credinţă, tratate însă cu rea credinţă şi aruncate într-un blocaj cu pierderi până în prezent de multe milioane de euro. Desigur, şi de această dată se aşteaptă ca DNA să ofere soluţia, ceea ce aceasta şi face, însă din punct de vedere economic pierderile sunt deja la un nivel extrem de ridicat. Măcar dreptate poate se va face, dacă rame de metrou nu vom mai avea, cel puţin generate de această licitaţie, strâmbă şi blocată încă de la început.
     Pentru a da un alt exemplu, dintr-un caz la care lucrez în prezent, printr-o lege strâmbă, anticonstituţională, anti economie de piaţă, promovată recent, s-a preluat de la partenerii aflaţi în contract puterea de negociere şi decizie, obligându-i pe aceştia să livreze produsele şi să facă plata în numărul de zile decis de Parlament, în condiţiile dictate nu de piaţă, ci de legiuitor, în totală contradicţie cu principiile economiei de piaţă în care funcţionăm, ale Uniunii Europene din care suntem parte, fapt ce va atrage, desigur, neconstituţionalitatea legii, după ce însă aceasta îşi va fi făcut efectul şi va fi produs răul iremediabil şi, mai mult, deschiderea procedurii de infrigement asupra ţării noastre". 
     Domnul Blănculescu vorbeşte despre "ingerinţe inimaginabile" în domeniul contractual, "total în afara drepturilor constituţionale şi a principiilor economiei de piaţă", care produc "ravagii" la nivelul economiei româneşti. Domnia sa subliniază: "Să nu mai vorbim de blocajul indus sistemului bancar de o altă lege strâmbă, a dării în plată, care, pe de-o parte, până când va fi pronunţată neconstituţionalitatea acesteia, produce blocaje în sistemul de creditare pentru achiziţia de locuinţe, iar statului - mari dificultăţi la instanţele internaţionale, prin procese costisitoare, care în proporţie de aproape 100% vor fi pierdute de către acesta, urmând ca daunele şi despăgubirile să fie plătite de noi toţi, deoarece, nu-i aşa, statul este o noţiune abstractă şi noi suntem cei concreţi, care-l susţinem financiar".
     Alte cazuri de blocaj se regăsesc în domeniul construcţiei de autostrăzi sau a altor investiţii majore de infrastructură, în special cele mari, de milioane şi zeci de milioane de euro, care pe de o parte afectează furnizorii de produse şi servicii industriale ce au câştigat licitaţii, iar pe de altă parte - beneficiarii respectivelor lucrări, mai spune Ionel Blănculescu. 
     Domnia sa face un top al investiţiilor în infrastructură blocate, pe locul întâi situându-se Autostrada Comarnic-Braşov, pe locul al doilea - Autostrada Transilvania şi pe locul al treilea - cei şase km de autostradă care fac legătura între Bucureşti şi Autostrada spre Ploieşti. "De ani buni de zile ne străduim să facem o centură, pentru a putea intra pe respectiva autostrada, care începe nu de la km zero, ci de la km 6", subliniază consultantul.
     Blocaje regăsim şi la proiectul centralei nucleare de la Cernavodă, realizarea grupurilor 3 şi 4, "întârziat nepermis de mult", mai menţionează specialistul, menţionând că nici în această situaţie nu se întreprinde nimic în vederea deblocării situaţiei.
     Domnul Blănculescu a completat: "Avem şi proiectele din Master Plan, aferente Portului Constanţa, complet blocate, din multe motive, de asemenea cunoscute. De asemenea, sunt blocate multe alte proiecte investiţionale din domeniul energiei, în special în sectorul energiei regenerabile şi cel al resurselor naturale, cu deosebire în segmentul uraniului, cuprului, cărbunelui, chiar şi sării, în ultima perioadă".
     În opinia iniţiatorului noului serviciu de consultanţă legală şi de afaceri, pentru eficientizarea activităţii, prin minimalizarea pierderilor care pot greva asupra rezultatelor companiei, se impune o schimbare de strategie şi de mod de lucru care să răspundă acestor situaţii, nu "încremenirea în faţa blocajului şi acceptarea prin resemnare a efectelor acestuia".
     Domnia sa apreciază că experienţa a demonstrat că rezultatele pozitive întârzie să apară atunci când rezolvarea blocajului întâmpină rezistenţa instituţiilor şi/sau a reprezentanţilor acestora. Domnul Blănculescu menţionează că efectele acestor blocaje sunt depăşirea termenelor de execuţie şi de predare a lucrărilor contractate; cheltuieli de reprezentare în instanţă; compensări/despăgubiri; atribuirea sarcinilor de serviciu suplimentare personalului, pentru soluţionarea blocajelor; deplasări în Bucureşti şi în ţară, la diverse puncte de blocaj, incluzând cheltuielile aferente.
     Referitor la acest nou tip de serviciu, domnul Blănculescu afirmă: "Împreună cu partenerul în acest proiect, Casa de Avocaţi Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii, am generat serviciul, plecând de la realităţile economiei româneşti, crezând iniţial că va fi un serviciu de nişă, nicidecum atât de generalizat. Ne-am confruntat însă cu solicitări de deblocare a unor situaţii extrem de complexe şi complicate, încă din prima zi, după promovarea lui, ceea ce ne-a demonstrat că în economia României blocajul este regulă şi nu excepţia. Suntem pregătiţi să facem faţă unui adevărat val de solicitări, deţinând infrastructura de personal specializat, cu experienţă şi expertiză necesară unei asemenea amplori, într-un domeniu atât de vast". 
 

http://www.bursa.ro/s=macroeconomie&sr=&ssr=&articol=307618&key=.html