Razbunare pentru Schengen? Francezii, alungati de pe Autostrada Soarelui

Share this
Miercuri, 13/04/2011

Autostrada Soarelui nu va fi terminata nici in 2011, dupa rezilierea contractului cu compania franceza Colas, care construia tronsonul de autostrada Medgidia-Cernavoda de 20 km.
Contractul cu compania franceza Colas, in valoare de 224 milioane de euro, este primul contract incheiat cu un constructor strain de autostrazi pe care statul roman l-a reziliat.
"Este vina constructorilor care dupa ce semneaza contractul gasesc tot felul de tertipuri, de smecherii prin care depun “claim-uri”. De multe ori, constructorii au intarziat cu proiectele. Este adevarat ca am avut probleme cu exproprierea terenurilor, dar acum s-a rezolvat", a declarat pentru Bloombiz, Eusebiu Popa Manea, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Pe de alta parte, Ionel Blanculescu spune ca modalitatea in care statul roman trateaza o companie straina este un "barbarism economic".
Analistul financiar crede ca este vorba de o razbunare a statului roman pe Franta, care a refuzat intrarea Romaniei in spatiul Schengen.
"Este o masura de razbunare impotriva companiilor din Franta. Sunt prea multe coincidente. Dupa ce Franta a votat impotriva intrarii Romaniei in Schengen, a urmat un val de proaste tratamente asupra companiilor franceze. Cazul Vinci a fost un caz de top. Iata, acum avem Colas.
Un alt exemplu a fost neacceptarea tehnologiei franceze la constructia reactorului 3 si 4. A plecat GDF Suez, o companie franceza foarte mare care are cifra de afaceri de peste 40 de miliarde de euro, mai mare decat bugetul statului roman.
In opinia acestuia, toate aceste "barbarisme economice" impotriva companiilor franceze vor implica statul roman in nenumarate procese din care Romania se va alege cu daune si despagubiri de platit.
"Legislatia este o creatie a statului, daca ea nu merge, inseamna ca statul doreste ca legislatia sa nu mearga pentru ca asta ii avantajeaza pe cei din zona coruptiei. Printr-o ordonanta de urgenta s-ar schimba lucrurile care nu functioneaza", a adaugat consultantul financiar.

Referitor la problema exproprierilor, Blanculescu spune ca sistemul nu functioneaza din cauza statului.
"La noi, exproprierea nu functioneaza pentru ca este pe interese. Atunci cand expropriezi, trebuie sa ai grija sa nu prinzi anumite terenuri, de aceea unele proiecte dureaza foarte mult iar companiile straine pleaca din Romania".
Potrivit consultantului financiar, in raportul Curtii de Conturi in anul 2009 s-au constatat 10 miliarde de euro bani ilegali proveniti din infrastructura. Acum 3 ani, cheltuielile ilegale pe zona infrastructurii au fost in valoare de 9 miliarde de euro.

Articol publicat in BloomBiz, 13.04.2011